Expeditiegroep
De expeditiegroep is bedoeld voor leerlingen die een aanvullende leerbehoefte hebben die in de eigen klas moeilijk gerealiseerd kan worden. Het is dus bedoeld als een aanvulling op het reguliere aanbod in de klas. De expeditiegroep heeft ook een functie in de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze leerlingen. Er wordt structureel aandacht besteed aan onderwerpen zoals het leren omgaan met fouten maken en falen, aansluiting vinden bij klasgenoten en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. Er is veel ruimte voor projecten en thema’s met inhoudelijke leerdoelen, creatieve opdrachten en opdrachten die buiten de comfortzone van de leerlingen liggen. Waar in de reguliere klas vaak de nadruk ligt op de leerinhoud, ligt in de expeditiegroep de nadruk op het leerproces in al zijn facetten. De leerlingen krijgen elke week na de expeditiegroep werk mee om verder aan te werken in de klas.
We werken o.a. aan de volgende doelen:
Executieve functies
Planning
Organiseren
Timemanagement
Werkgeheugen
Responsinhibitie
Emotieregulatie
Volgehouden aandacht
Taakinitiatie
Flexibiliteit
Doelgericht gedrag
Metacognitie
Sociale vaardigheden
Samenwerken met anderen (peers)
Anderen vertrouwen
Privacy van anderen respecteren
Weerbaar zijn
Probleemoplossend opereren
Jezelf kunnen redden
Leervaardigheden
Leren samenvatten
Structuur herkennen
Schema’s maken
Gestructureerd aantekeningen maken
Leren mindmappen
Leren opzoeken
Leren onderzoeken
Leren reflecteren en evalueren
Fixed mindset en growth mindset